torsdag 24. mars 2011


Suppe varmer.


Jeg deler i dag en tidligere blogg, fordi jeg har dratt på meg en vårforkjølelse.
Det jeg da aller helst vil spise- er suppe.
Suppe varmer.

På etikketen "suppe", vil du finne oppskrifter!

Hokus pokus kommer (sannsynligvis) fra ordene til innledningen i den katolske nattverden, som på latin lyder:
 hoc (enim) est corpus (meum) - som betyr " dette er mitt legeme". Ordet filiokus, kan ha oppstått på grunnlag av det latinske tilegget fili corpus, som betyr "sønnens legeme".
Det var jo slik i middelalderen, da det eneste du hadde å gjøre, var å møte opp i kirken - at prestene, bare messet på latin - slik at ingen i forsamlingen forstod annet enn "Pay up! Or go to hell". 
Vel, der av uttrykket, som alltid ble sagt i forbindelse med nattverd - hokus pokus filiokus. 

Vell hjemme etter gudstjenesten ser jeg framfor meg at menneskene fra menigheten, var sultne- og de forstod vel bedre enn noe annet at de trengte mat for å leve og kanksje var det slik at de kokte suppe og kanskje det å spise gav dem den varmen de søkte i kirken. Maten de spiste, gav liv til legemet.

Suppe
Våt mat, det er godt, supper og gryter- og med de råvarene som man får tak i på høsten - er det bare å være kreativ og bruke det som er tilgjengelig.
De neste ukene skal jeg legge ut flere gode oppskrifter på gode høstsupper som varmer og styrker.

La måltidet bli et møte med deg selv og det evige.

Signe jorden.

Høst med Camilla
Foto: Camilla Wilse

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar