tirsdag 29. mars 2011

HURRA FOR MAT OG TERRA MAGICAS 1 ÅRS DAG!

Jeg har ligget syk noen dager og det var en herlig trøst da mannen min kom hjem med sjolkoladeiskrem og filmen "Julie&Julia"
Det er ikke til å komme bort fra at jeg ble inspirert at av den filmen og fikk selv lyst til å skrive matblogg, men jeg ble like inspirert til å lage mer mat og å utvide horisontene og å tørre prøve nye oppskrifter.
Siden jeg lager mye mat og legger ut mange oppskrifter på bloggen er det sikkert mange som tenker det at "ja, noen bare har det der, de liker og lage mat og de kan lage mat." Dette er sant til et visst punkt. Liker (elsker) å lage mat, det gjør jeg absolutt, men å lage mat, sa Julia Child, er som å lære å spille piano- det handler om å øve og øve.
Det jeg misunner en kokk er at hun får lov til, øve og øve helt til hun har perfeksjonert retten som skal serveres. Alt skal stemme, som i en symfoni. Sødme, syrligehet, konsistens, friskhet, få frem smaken av råvarene- det krever øvelse.

Man ville kanskje etter den innledningen tenke at jeg idag skal dele en svært komplisert og avansert rett denne gangen, men nei- heller enkelt blir det.

En av de tingene jeg har laget flest ganger i livet mitt og som kanskje var det aller først jeg lagde selv, er ostesmørbrødet. Ostesmørbrød er noe av det beste jeg vet. Et brødstykke som blir varmet opp, med godt smør på og smeltet ost. Himmel! Aller best er ostesmørbrødet servert med en grønn salat og en god kopp te.




Men, det har tatt meg mange, mange år å perfeksjonere ostesmørbrødet.
Fra å steke i ovnene, til å være under grillen på ovnene, til å være en enkel skive til en dobbel i taostjern- har den tilslutt endt opp på sitt beste når den blir stekt dobbel i stekepannen.
Det er her ostesmørbrødet hører hjemme og det er der den blir stekt til perfeksjon.
Oppskriften vil jeg med glede dele med deg.


PIKANTE OSTESMØRBRØD ALLA MAGICA
Til 2 pers

8 skiver lyst brød, gjerne litt tørt.
meierismør
 2 egg (økologiske, selvfølgelig!)
2ss melk
1/4 chili
2-4 ansjonsfileter, skylles, tørkes og finhakkes
1 fedd hvitløk
16 skiver jarlsberg eller annen god smelteost

fremgangsmåte:
Pisk sammen egg og melkebalndingen med
litt salt og pepper
Finhakk chili, hvitløk og ansjos og stek på svak
varme i litt olivenojle til det dufter.
Ta ut av pannen.

Ha så smør og ost på brødskivene
og klem sammen. Dypp dem i egg og melkeblandingen
og stek dem i smør og litt oliven olje på middelsvarme i en god stekepanne 
til de er gyldne.
(man må regne med å steke i to omganger!)
Når smørbrødene er så godt som ferdige, helles chili, hvitløk
og ansjos-blandingen over smørbrødene.
Vend dem godt rundt i pannen.

Server med grønnsalat og en varm kopp te.
Perfekt lunsj eller kveldsmat.

tips:
liker du ikke ansjon, dropp den og prøv
med litt spekeskinke eller ha den
rett og slett "plain".

Bon Appétit!
Camilla

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar