tirsdag 19. oktober 2010

FUNKOLOGI BABY!

Funkologi ble helt logisk for meg, her jeg sitter på Bergensbanen på vei hjem fra en magisk Prince konsert-  det er helt logisk at funk, det funker på alt- og etter denne magiske konserten, kan jeg ikke annet enn å ville bruke den oppløftende kraften og følelsen av den opplevelsen - og putte den i maten. 
Spørsmålet blir da, hvilken mat er det som gjør mitt indre funky?

Funky mat
Jeg har et poeng med dette her; når jeg hører funkymusic, så klarer ikke kroppen holde seg i ro, sånn er det - og ja, kroppen min hadde beveget seg og rocka den- uansett om jeg hadde spist ren sunn mat - eller om jeg hadde stort sett spist halvfabrikata og dårlig mat. Men, når alt kommer til alt, vil jeg jo gjerne at maten jeg spiser, skaper den samme gleden inni meg, inne i kroppen- jeg vil at nyrer, lever,tarm og alle indre organer også skal ha funky disco, etter at jeg har spist.

Logi
Så, det logiske blir jo da, at det er den økologiske maten som vil gi meg og mitt indre optimal glede. Av og til opplever jeg maten, når jeg er ute og handler. Det vil si, at når jeg kjenner på varene, kan jeg kjenne at det kribler i fingertuppene når maten er levende, ordentlig levende. Den maten vil jeg putte i meg -
 og ikke minst vil jeg at barna mine
 -og at alle barne egentlig, skal kjenne funken i maten,
 slik at de kan vokse opp og finne sin skaperkraft. 
Det er det som funker!

Ekstase
"These are real live musicians people, real live musicians!", dette poengterte Prince og jeg trekker min egen lille parallell av at, hvis vi i fremtiden ønsker at det skal finnes mennesker som spiller buksene av oss - kan vi ikke fostre oss opp på besprøytet, kunstig mat fylt med e-stoffer og konserveringsmidler.
Det må snart bli tydelig at selvom du åpenbart orker å rocke, til tross for inntak av lite sunn mat- så vil bieffektene på lang sikt, gjøre noe med oss. Jeg ser for meg at musikk som lages på PC, der man bare sitter å leker med lyder- går hånd i hånd med den dårlige maten. De har jo ikke orket "øve" timesvis i garagen, de som skaper denne musikken. Og, ja- jeg er klar over at de unge kan danse i timesvis til denne type musikk, men da tar de gjerne et hjelpemiddel, for å holde koken- nemlig extacy.
Jeg tenker da- nei, mine barn trenger ekte musikere og ekte mat. 
For det skaper ekstase.
Funkological to me!

Funky foods
I ukene fremover vil jeg garantert høre på mye musikk mens jeg lager mat. 
Det betyr funkologisk mat hele veien!
Tenker på det Jamie Oliver formidler til oss (a funky chef, by the way)- at for første gang i historien, er det slik at foreldre (i USA) vil ha lenger levetid enn barna sine- fordi det vokser opp en generasjon som ikke kan lage mat.
Dette ønsker jeg å gjøre noe med.

Funk on, people!
Camilla
foto: camilla wilse

2 kommentarer:

  1. Did you eat Mr. Nelson?. You are so full of funk!. Jeg følger din matblogg, og må si meg mektig imponert selv om du ikke vil bli kalt "flink pike". Må innrømme at jeg må google over halvparten av det du skriver om. Er ikke flink eller glad i å lage mat. Men jeg berømmer deg. Jeg gjør mitt beste hverfall. Og jeg tar med tips fra deg.Takk.

    SvarSlett