tirsdag 29. juni 2010

Spirer, linser & bønner

                                                                    
Bønner
Mange forbinder bønner med ferske grønne bønner, men det er ikke de jeg skal skrive om i dag. Vi har to typer bønner - ferske bønner, som for eksempel haricots verts, bonde bønner og brekk bønner.
Tørkede bønner, som jeg skal si litt om, er frø fra belgvekstene og de inneholder 10 ganger så mye energi som ferske bønner!
Det er mange typer tørkede bønner og jeg har etterhvert fått mange favoritter. Mungbønner, aduki bønner og linser - kan man spire og koke. Hvite bønner, sorte bønner, barlotti bønner og kidney beans er de typene jeg bruker mest og de legges i bløt og kokes.

Hvordan forberede bønner?
Tørkede bønner må ligge i bløt over natten, dvs ca. 12 timer.Slå så av vannet og hell over nytt vann, slik at det er rikelig med vann i kjelen. Jeg tilsetter ofte krydder i kokevannet, laurbær, pepper, korriander eller andre hele krydder jeg finner. Bønner må koke i 45 min til 1 time.
Det er å få kjøpt ferdig kokte bønner - änglamark har noen gode økologiske.
Bønner er billig mat og er mye brukt i store deler av verden. De er vel verdt å prøve og å ha med i det daglige matrepertoaret!
Du vil kanskje bli fristet av effekten!

Camilla

Foto: Camilla Wilse

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar