lørdag 5. mars 2011

FASTELAVEN ER MITT NAVN OG BOLLER VIL JEG HAVE- HVIS JEG IKKE BOLLER FÅR SÅ LAGER JEG BALLAAAAADE!


Fastelavn kommer av det middelnedertyske ordet vastel-avent, og ble tidligere brukt om aftenen før fasten. Fasten ble innledet askeonsdag som er onsdagen syv uker før påskedag.
Senere ble søndagen fleskesøndag eller fastelavnssøndag, mandagen blåmandag eller også fleskemandag og  fetetirsdag inkludert i fastelaven.

Dette er min favoritt oppskrift på boller- som jeg fant i en lite svensk bok som heter "Sju sortors kakor". Oppskriften er justert noe, jeg bruker mindre sukker, og alltid rårørsukker, mindre gjær og jeg bruker en litt annen fremgansmåte enn den vanlige, der man smelter smøret og blander den med melken.
For noen år siden, bakte jeg mye etter boken fra "Åpent bakeri"- og lærte meg at med gjærbakst, er det tiden og eltingen som er hemmeligheten bak det gode brødet!

Å elte inn smøret
Brioch, som er som en smak av himmelen, inneholder MYE smør - og man tilsetter smørterninge en etter en, mens deigen eltes. Å lage gjærbakst på denne måter gir bedre resultat - og man får en deig som er helt fantasktisk å jobbe med....noe som er viktig for en brød og bake elsker! Men, det lønner seg å ha en eltemaskin.


Fastelavensboller! 
ca. 20 boller

Deig:
150 gram smør i terninger (romstemerert)
5 dl melk
30 gram gjær (jeg liker å bruke økologisk tørrgjær)
1 1/2 dl rørsukker
2 ts kardemomme
1,3 (ca) liter hvetemel (eller speltmel!)

Arbeidsprosedyre:
Varm melken til fingervarmt, bland alle de andre ingrediensene
 i en eltemakin og hell over melken. Når den er godt blandet, 
has smør terningene i en etter en. Bruk gjerne 10 minutters tid på dette.
Når du har en smidig og god deig - settes deigen til heving til dobbelt størrelse.
Trill deigen til boller og sett bollene til heving på en bakeplate med bakepapir.
 La heve til dobbelt størrelse, igjen.

Steke bollene  på 220 grader (varmluft) i 10-15 minutter.
Avkjøl på rist, pisk krem av kremfløte med bittelitt
sukker og vanilje.

Server!

Boller med Camilla

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar