torsdag 21. oktober 2010

Planet Earth is beautiful!

Conjoh, conjoh, sier jentene rundt meg. De er mellom 15- 17 år og har flyktet til Norge. Vi befinner oss på asylmottaket i Asker. Mange av dem er helt alene, forteller meg at de ikke har familie og at den familien de nå har, det er de jentene som de møter på mottaket. De smiler, de snakker forskjellige språk, men kan allikevel forstå hverandre. De sier igjen "conjoh"- jeg spør hva det betyr. "It means beautiful", sier den ene- og jeg forstår at det er slik de adresserer hverandre."Hey beautiful", sier de og smiler og ler. De kommer fra Etiopia, Eritrea, Afganistan- de er vakre.

Ernæring
Min oppgaver er å lære jenten litt om mat og ernæring, men jeg kjenner på det: hva er det jeg egentlig kan gi dem? Hvilken mat fra Norge vil gi dem den næringen de trenger og hva er gode smaker?
Vi snakker litt, på den engelsken vi kan kommunisere med. En forteller meg at når hun spiser den norske maten, finnes det ingen referanse inne i henne som kan fortelle henne om hun liker maten eller ikke, fordi smakene er så fremmede. Jeg forstår hva hun mener og får en ide- jeg spør hva de pleier å spise, der de kommer fra. Kanskje de kan vise meg hvordan de lager mat?
Selvom disse jentene bor langt fra hverandre og kommer fra forskjellige kulturer-finner vi at de har de mange felles referanser  med maten. Løk, curry, chili, paprika, tomat, ris og maismel, kefir og ikke minst- hvitløk.
Jeg gleder meg!

Fellesskap
Vi handler inn mat til brød og oksegryte fra Etiopia. De kjenner ingridiensene- vi er 5-6 stykker. Vi lager mat, de tar frem kvinnen i seg. De hjelper hverandre, ler, blir glade over at de kjenner igjen lukten, forteller om hvordan de lagde dette hjemme. De lager mat med kjærlighet og det oppstår et bånd mellom disse kvinnene. Et sterkt fellesskap.
Vi kvinner i vest, har mye å lære av disse kvinnene, for det er sammen vi er sterke.
Jeg opplever at kvinner i vest står ved siden av hverandre og sammenligner.... øyne, nese, hår, lår, klær, penger, mann- status- og når vi gjør det...da mister vi hverandre, fordi du mister deg selv. Andre definerer ikke deg- you have to find your own inner beauty.
Når frykten for å ikke være bra nok, tar over-then all is lost.

Så til alle jenter der ute: conjoh! Be beautiful- Be You.

Oppskriften på hva vi lagde kommer- men, så lenge kan dere som har Spotify nyte denne Prince låten.
Jeg fant den passende.
Prince – Planet Earth

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar