torsdag 27. mai 2010

Dag 27. Sjokoladekake!

Jeg har aldri vært en kakemoms, men jeg har lært meg å aldri takke nei til hjemmebakt kake - og jeg er glad i å bake. Særlig hyggelig er det hvis barna er hjemme og de kan være med å hjelpe til. De liker å knekke egg, smelte smør, sikte mel og å røre - og sist men ikke minst, liker de å smake. Jeg er nok i det strengeste laget der, det er ikke mange fingre som får gå ned i røren før kaken er ferdig, men så - får de slikkepotten.
Det finnes utallige sjokoladekake oppskrifter, tunge, lette, for søte, for milde, for fete, for kjedelige....Jeg har landet på to modeller som jeg er veldig glad i - "Brownies", som en amerikansk dame kom til å lage ved et uhell, da hun glemte bakingsoda i kaken. Damen, som var meget praktisk, delte den flate seige kaken i biter og serverte den som den var. Takk for det Mrs Brownie, om det var det du het!
En annen kake jeg er glad i er en lett type, men med mye smak. Viktigere og viktigere blir kvaliteten av sjokoladen, 70 % kakao gir en rik smak - og ikke minst godt økologisk kakaopulver. Prøv deg frem, bruk gode råvarer og nyt den herlige duften av nybakt kake i huset.
Bruk noe utradisjonelt til å pynte med, som spiselige blomster - stemorsblomst, ringblomst eller forglemmegei, som på bildet. Nyt kaken med en god kopp kaffe eller te i sol eller regn!

Camilla, matglad og glad i mat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar