torsdag 9. september 2010


Rød agurk?
"Hva heter den røde sylteagurken?" sa gutten. Jeg måtte tenke meg om en god stund før jeg forstod hva han mente - "mener du rødbet?" sa jeg. "Åh - er det det den heter......" svarte gutten. Ja - dette har jeg opplevd og det var ikke en søt historie fra en liten gutt på 5 år, dette var en myndig ung mann på 18 år, som ikke ante noe om denne grønnsaken. Jeg tenker at det er mange som aldri har smakt eller vet hvordan de skal tilberede ferske rødbeter!

Ferske røbeter 
Ferske rødbeter er vidunderlige og en av de grønnsakene jeg har hatt størst sukse med hos barn. Særlig ovnsbakte rødbeter med god olivenolje, balamico og feta ost. Rødbetene blir søte og sødmefylte og med syrligheten fra balsamicoen og osten, syntes barn det er godt i munnen.
Rødbeter kan kokes, bakes, dampes, moses eller spises som råkost - men barn under ett år skal ikke ha dem, da de inneholder mye nitrat og blir tunge å fordøye for små maver.

En liten oppskrift
Til 4 pers.


Skrell og skjær:
 2 rødbeter,
2 gulrøtter
6 poteter i 1 cm store terninger eller båter.
Ta så 3-5 hvitløksfedd med skallet på,
pepper, urter (oregano, timian eller rosmarin)
og noen gode klunker olivenolje i en langpanne.


Bak rotfruktene på 175- 200 grader i 40 minutter.
Vend et par ganger underveis.


Ta ut, hell over litt god balsamico og dryss over 
god, ekte fetaost på geitemelk.


Server som egen rett, med råris eller som tilbehør
til laks, kylling eller kjøtt.


Tips! La barna være med å skrelle og skjære!


God høst med Camilla

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar