mandag 20. september 2010

Magisk mat fra moder jord!

I går ble jeg sendt en link på FB, som viste meg at det nå skal åpne en heløkologisk restaurant midt i Oslo - "Maaemo", skal den hete og betyr på gammel finsk "Moder Jord". Jeg ble glad!
"Terra Magica" betyr jo "Magisk jord"- og det er det det hele handler om; Råvarer som kommer fra jorden selv, som kommer fra denne fantastiske planeten - som har alt vi trenger for å livgive oss som bor på den. Vi snakker ikke om varer som kommer fra jord som er besprøytet med giftstoffer eller om genmanipulerte varer. Vi snakker om de rene råvarene.

Ren oppvåkning
Mange har fortsatt vanskelig for å tro på at det er noen som helst forskjell på den økologiske maten og mat som kommer fra det konvensjonelle jordbruket - mange mener også at det er så mye forurensning og besprøytet mat at grunnvannet er så dårlig - at det infiserer det økologiske landbruket - slik at ingenting kan være økologisk!
Til de pessimistene har jeg et spørsmål- er det den unnskyldning for å ikke bidra til å gjøre det bedre? Er det en unnskyldning for å fortsette å støtte bedrifter som ikke tar hensyn til deg, din familie - dine barn?
For når det gjelder jorden, så er det slik at du bor på den! Man kan ikke si "det gjelder ikke meg, det som skjer her...."- tror man det, da er det på tide å våkne opp!

Mat glede
Jeg blir glad når jeg spiser ren mat, jeg kjenner en form for vitalitet, som jeg ikke kjenner de dagene jeg ikke får tak i de varene jeg har mest lyst på. På høsten er det utrolig mange råvarer tilgjengelig på det norske markedet som er økologiske eller biodynamiske - og de er ikke alltid så veldig mye dyrere enn andre råvarer heller. Jeg snakker da om rotfrukter: persillerot, kålrot, gulrot, rødbeter, løk og poteter- dette er bare noen, men har du de er grunnlaget der for å lage herlig grønnsakssuppe. Hele hemmeligheten ligger i råvarene og at du lar alle grønnsakene surre litt først.

Fru Wilses økologiske grønnsaksuppe
Til 4 pers bergner du ca. 2 liter suppe
og ca. 700 gram grønnsaker, for eksempel:


(selvfølgelig økologiske....)
-rødbet
-gulrot
-løk
-hvitløk
-potet
-røde linser


Annet:
Oliven olje
salt (maldon)
pepper
timian, oregano
evnt. curry (da må den frese i olje og smør etter du har stekt løken!)
1 buljong terning av økologisk kvalitet, Kallo har den beste sytes jeg. Fåes
på helsekost eller hos de store matvare kjedene.
(du kan selvfølgelig bruke egen kraft!)
Litt syre, tomatpure eller litt hermetisk tomat


Fremgangsmåte:
Vei grønnsaken og sjekk at du har ca. mengde.
Begynn med løken og finhakk den. Ha oliven olje i
(helst) en jerngryte og la sen surre i 10. minutter.
Så skjærer du de andre grønnsakene i like store biter
(1cm store). Hvitløken finhakkes.
Ha grannsaker, krydder, tomat og eventuelt linser i gryten og la det
surre videre et par minutter.
Kok opp et par liter vann på vannkoker (hvis du har) og hell
over grønnsakene, tilsett buljong.
La koke i omtrent 25 minutter.


Smak til med salt og pepper.


Server med rømme, knekkebrød eller speltbrød
med godt smør, for eksempel Rørås smør.




Hokus pokus - suppe er luksus!


Høst med Camilla





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar