fredag 1. oktober 2010

Vichysoisse.

Jeg kan ikke annet enn å elske suppe - og denne suppen er blitt en favoritt med årene.
Vichyssoise er fransk bondesuppe som lages av potet, purre, kraft, smør, melk og/eller fløte.
Den har jeg laget med stor succés i skolekjøkken sammenhegn med ungdommer og også til små barn. Den er mild, snill og vellgjørende.
I tillegg til å være fransk bondesuppe er den også Canadas nasjonalrett - den spises kald om sommeren og rykende varm på vinteren.
Siden jeg hadde barndommen min i Canada ble suppen hyppig servert hjemme og var en av favorittene til mor som lagde den med hjemmelaget hønsekraft.

Hjemmelaget smak
En uforglemmelig høstkveld, etter det var blitt syltet og saftet og kokt kraft, var fryseren full av alt mulig godt vi skulle nyte gjennom vinteren. Mor tok kraft ut av fryseren om morgningen, slik at den var tint til hun kom hjem - og glad og fornøyd lagde hun sin ynglingssuppe. Vi satte oss til bords, satte skjeen til munn....uusj! Den smakte redselsfullt!
Broren min og jeg ymtet frem at den ikke smakte slik den skulle, den var søt og vond! "Ti stille unger og spis", var beskjeden, men det gikk bare ikke spise den...mor spiste, men-  hun fikk ikke i seg stort hun heller.
Det var da hun fortalte det, hun hadde gjort en feil med suppen....det var visst ikke kraft i den krukken...det var eplemos!
Ja, jeg husker ikke om det ble laget noe annen mat den kvelden, men jeg vet at etter det var det etikketter på det meste - og at jeg i dag tenker på det - som er veldig viktig når man lager mat, smak, smak, SMAK på maten!

Oppskrift
Beregn en halv liter suppe pr. pers til hovedrett 
og ca. halvparten til forett.


Bruk 50/50 potet og purre.
Mandelpoteter er veldig godt, men
det er ikke ofte jeg får tak i økologiske
og da bruker jeg heller de økologiske potetene
jeg får tak i.
Purren skylles og skjæres i tynne biter
og dampes ned med smør i stekepannen. 
Potetene skrelles og kan godt deles i to
og koker seg ferdig i saltet vann.


Når de er ferdige slår jeg av vannet-
har i purren sammen med 
potetene, litt smør, litt fløte og kraft,
har jeg ikke hjemmelaget, bruker jeg
"Kallo", som er økologisk buljong.
Kjør det hele med satvmikser 
Smak til med:
salt, pepper
og muskat. Spe med melk,
hvis det trengs.


La høsten komme og nyt!


Tips: du kan erstatte potetene med kikerter
og utelate melken helt. Kjempe godt!
Økologiske høner fåes gjerne hos de
store varebutikkene - perfekt å koke
kraft på!


Høst med Camilla
foto: Camilla Wilse

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar