tirsdag 27. juli 2010

Honey, Honey- how You thrill me...nam, nam...

Jeg kan huske at jeg en gang som barn, fikk servert noe som jeg syntes var så godt at jeg forsvant inn i min egen lille  verden. Det var en smak av karameliserte nøtter og honning, i en kake eller bolle- og mange, mange ganger drømte jeg om smaken - og mange ganger har jeg bestilt en kake eller en søtsak på kafé, i håp om at jeg skal smake den smaken igjen - men, jeg har blitt like skuffet hver gang. Jeg hadde egentlig gitt opp håpet - særlig fordi jeg vokste opp i Canada - og matkulturene er såpass forskjellig - at jeg ikke trodde jeg kunne finne ut hva det var som hadde vært så godt -
helt til for et par år siden, da jeg gikk inn i en liten bokhandel og tittet på kokebøker -og der lå det en bok, den het "American Sweets" av Jill & Joyce Parker - jeg bladde i den - mange barndoms-kakeminner åpenbarte seg...Lemon Puppyseed Cake, Chocolate Fudge Cake, Lemon Meringue Pie....også så jeg den...Honey Bran Muffins. Jeg kjente smaken komme tilbake til meg mens jeg så over oppskriften. Der var den - boken ble min og jeg dro hjem og bakte. Det var slik de skulle være - og hemmeligheten er at nøtter, smør og honning karameliserer seg i bunn av muffinsformen - og de serveres opp-ned.

Oppskriften her er inspirert av den jeg fant i boken, men jeg har justert mengdene og bruker mindre sukker enn i den opprinnelig oppskriften og speltmel, istedenfor hvetmel.

De er perfekte å lage til kaffegjester, muffinsene er fyldige og mektige - mer mat enn kake, mer kos enn smørbrød.

Oppskrift ( 12- 15 muffins)

HONEY BRAN MUFFINS

"Glasur"
(Sett ovnen på 175 grader og begynn med dette).
60 gram meierismør (bruk aldri melange, da det inneholder mye transfett og er ikke bra for deg!)
1/2 dl brunt sukker - jeg bruker rårørsukker)
3 ss honning (hvis den er hard, ha i 1 ss kokende vann)
1 1/2 dl valnøtter, grovhakkes

"Muffins"
3 dl daldler (fjern stenene!) - moses i foodprosessor
2 ss honning
1 egg
2 dl kefir eller yoghurt
1 dl hvetekli
1 ts bakepulver

Bland alle ingridiensene til glasuren og fyll generøst i muffins formene.
Kjør dadler i foodprosessor og tilsett honning og egg, kjør til en jevn masse.
Ha så i kefir, speltmel, hvetekli og bakepulver - litt og litt. Kjør igjen - og så er det klart til å
helles over glasuren i muffinsformene.
Stek i ca. 20 minutter - men følg godt med slik at de ikke brenner seg i bunn!
La muffinsene være i formen 5 minutters tid, før de veltes over på rist og avkjøles.

Serves med Castello Blue (økologisk), pære eller bringebær - som på bildet.

Mamma Mia!

Sommer med Camilla

1 kommentar: