torsdag 29. juli 2010

Snurrig helg!



Snurror!

Dette er husets favoritt - og standard når noen har fødselsdag- så i dag bakes det, for til helgen blir det feiring!
Oppskriften kommer fra en liten svensk bok som heter "Sju sorters kakor"- der jeg etterhvert har funnet mange små gleder!

Oppskriften har jeg justert noe, mindre gjær og sukker enn i orginal oppskriften - og jeg bruker en litt annen fremgansmåte enn den vanlige, der man smelter smøret og blander den med melken.
For noen år siden, bakte jeg mye etter boken fra "Åpent bakeri"- og lærte meg at med gjærbakst, er det tiden og eltingen som er hemmeligheten bak det gode brødet.

Elte inn smøret
Brioch, som er noe av det beste jeg kan få, inneholder MYE smør - og oppskriften i boken fra  "Åpent  Bakeri" lærte jeg å elte inn smørteringer en etter en. Jeg oppdaget da, at denne måten å lage gjærbakst på gir best resultat - og man får en deig som er helt fantasktisk å jobbe med....noe som er viktig for en brød og bake elsker!
Men, det lønner seg å ha en eltemaskin - jeg bruker en Kitchen Aid.

Snurror eller Kanelbullar
Deig:
150 gram smør i terninger (romstemerert)
5 dl melk
30 gram gjær (jeg liker å bruke økologisk tørrgjær)
1 1/2 dl rørsukker
2 ts kardemomme (hele grønne, som støtes i morter smaker best!)
1,3 (ca) liter hvetemel

Fyll:
100 gram smør
1 dl rørsukker
2 ts kanel

Arbeidsprosedyre:
Varm melken til fingervarmt, bland alle de andre ingridiensene i en eltemakin og hell over melken. Når den er godt blandet, has smør terningene i en etter en. Bruk gjerne 10 minutters tid på dette.
Når du har en smidig og god deig - you just feel it! - settes deigen til heving til dobbelt størrelse.
Kjevle så ut et stort rektangel, smør på smør, dryss over sukker og kanel og rull rektangelet sammen til en pølse. Skjær snurror på tykkelse med tommelen (hmmm...jo, det passer).
Pensle med egg og dryss over svenskt perlesukker (det er den hvite fine!) og la heve til dobbelt størrelse, igjen.
Stekes så på 220 grader (varmluft) i 10-15 minutter.
Avkjøl på rist.

Mumsfillibabba! 

God helg fra Camilla

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar