onsdag 26. mai 2010

Dag 26. Små pikekyss!

Jeg liker ikke å kaste mat. Jeg liker å bruke alt. Koke kraft av ben, tørke gammelt brød til strøbrød eller krutonger og å bruke kefir-restene i brød eller vafler.
Men, noen ganger vet man bare ikke hva man skal gjøre med restene eller deler av en råvare. For eksempel er det slik når jeg lager iskrem, da bruker jeg bare eggeplommen.
Hva gjør man da med eggehviten som ikke brukes?
Det finnes mange muligheter, men jeg har begynt å lage marengs. Det er enkelt, det er godt og det er meget anvendelig. I dag er første gangen jeg har laget slike bitte små marengstopper - det var verdt det lille ekstra strevet!
Til marengs beregner du ca. 45 g sukker pr. eggehvite. Pass på at det du pisker med er helt rent og fritt for fett, for ellers vil ikke hviten stivne.
Stekes på bakepapir på 110 grader i ca. 1 time - for bitte små topper - ca. 25 minutter.
Bruk marengs til forskjellige fruktdesserter som strø, da blir det en liten fest i dessertskålen - og like søtt og godt som små pikekyss!


Camilla, matglad og glad i mat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar