tirsdag 25. mai 2010

Dag 25. Takk.

Jeg traff mannen min, da vi begge hadde sommerjobb på en liten kafe. Vi hadde begge kjøkkenvakt og lagde alt fra baguetter til fiskesuppe og biff. Så, en ettermiddag fikk jeg se at han stod og velsignet biffen. Jeg lurte på hva han holdt på med! Nysgjerrig spurte jeg... og han gav meg dette svaret: "det å velsigne maten, betyr å takke alle som har vært med på å få maten til ditt bord. For denne biffen, handler det om å takke jorden for beitemarkene, bonden for å ha passet på kua, slakteren som har slaktet den - videre til de som fraktet kjøttet til butikken, der den ble kjøpt. Her kan jeg stå og vise takknemlighet for at kua har gitt livet sitt til meg". Jeg likte dette godt (han også, for den delen!) - ved å tenke slik, blir takknemlighet naturlig og bevissthet blir et faktum, ihvertfall for meg. Det er utrolig viktig at vi som forbrukere tenker over alle ledd som er involvert for å få et produkt ferdig for salg. Å lese og å holde seg orientert om disse tingene, gir en innsikt i hvor rent et produkt er, hvor mye det eventuelt skader miljøet og om de som har vært med å produsere det, har fått det de bør få. Det åpner for forståelsen av etisk handel og å handle lokalt. Det er derfor jeg liker så godt å handle direkte av bonden. Da har jeg beina på jorden - hjertet på rett sted og kan se bonden i øynene (og han meg!) og jeg kan si "tusen takk for maten and God bless".


Camilla, matglad og glad i mat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar