lørdag 1. mai 2010

Dag 2, 1 mai. Mat i farta!

Først vil jeg skrive at dette er ikke en "skryteblogg"- der jeg vil vise at jeg er flinkpike som kan lage mat - det er heller det at jeg vil fortelle hva man kan servere av mat til barn. De er ikke redde for gode smaker! La dem smake på hva jorden har å by på - levende mat - som livnærer hele barnets organisme!
Etter en laaang dag inne i Oslo, på loppemarket og på sirkus, var vi skikkelig sultne på vei hjem. Nå har jo jeg sagt at jeg er flink til å planlegge, men i dag tidlig var ikke hodet helt på plass - så jeg glemte å ta ut bacon, til "Pasta Carbonara". Å tine bacon gikk veldig raskt, da jeg la pakken i kaldt vann. Godt økologisk bacon, der hele forskjellen er at det har vært en glad gris og at baconet faktisk er røkt - ikke bare tilsatt "røkesmak".
Hjemmelaget pasta av speltmel, parpadelle ble det i dag. Kokte fløte, tilsatte parmesan og en eggeplomme, drysset over det stekte baconet og litt nykvernet pepper. 
Jeg hadde også kjøpt en pariserloff - en baguette, noe jeg veldig sjelden gjør - hakket et hvitløksfedd, litt chili, blandet det i smør,delte baguetten i skiver - uten å skjære helt gjennom og smurte mellom skivene. Til barna smurte jeg på bare godt smør, da de syntes at hvitløk på denne måten (ganske fersk), blir sterkt på tungen. Inn i ovnen noen minutter. Et lunt og godt kveldmåltid kom på bordet. Takk for maten.

Camilla, matglad og glad i mat.

PS. På vei hjem lekte vi " Mitt skip er lastet med" og denne gangen begynte vi bakerst i alfabetet. Vi kom raskt til "Ø", der Aagot sa; "mitt skip er lastet med økologisk mat!" Det likte jeg godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar