lørdag 1. mai 2010

Dag 1, 30 april. 5 års feiring med familie

Først vil jeg skrive at dette er ikke en "skryteblogg"- der jeg vil vise at jeg er flinkpike som kan lage mat - det er heller det at jeg vil fortelle hva man kan servere av mat til barn. De er ikke redde for gode smaker - det går an å vekke deres nysgjerrighet og matglede med alt annet enn sjokolade og godteri. Det jeg kan, det er å planlegge, tenke ut og å ha det gøy underveis. God lesning!
Camilla.
Denne første dagen, vil jeg fortelle om Elliots 5 års feiring.
Valg av bursdags meny: For noen uker siden hadde vi gjester. Jeg fant frem Hellstrøms "Enkle og perfekte menyer" og fant en salat, som jeg serverte til forretten; vårens grønnsaker skulle kokes akkurat møre, for å så avkjøles i iskaldt vann - de skulle tørkes godt og blandes med vinaigrette, legges på tallerkener med røkelaks innimellom. Nam, det ble godt! - og Elliot- elsket denne retten. Han ville ha mer forrett til hovedrett - og det var det som bestemte bursdagsmenyen. Så, ved et bord pyntet med mørkblåduk og små bukker hvitveis ble denne retten servert som hovedrett til 10 feirende familiemedlemmer. Jeg kokte derfor også små poteter (Amadine), som lune ble blandet sammen med grønnsakene. Tilbehør var spelt focaccia, godt stekt. Hvitvin som anbefalt: Soave Classico Superiore. Perfekt. Drikke til barn, homemade Ginger Ale, med jordbær, mynte og isbiter.
Og - selvfølgelig, dessert - bløtkake og kaffe. Det er andre gang i mitt liv jeg lager bløtkake, jeg var nervøs og spent. Etter en lang barndom og mange bursdager med denne kaken bakt av mormor - som nå er 90 år og fortsatt er mester på denne kaken og som er meget bestemt på at "sukkerbrødet skal være så saftig at den ikke trenger dynkes!" - var jeg redd for at kaken min skulle bli tørr. Men, det ble den ikke! Jeg klarte det!
Delte den, slik at jeg kunne fylle den med to lag: et lag med bringebærkrem og et lag med sjokolade ganche (creme fraiche kokt opp, tatt tilside og tilsatt mørk sjokolade og smør). Så til pynt, krem, drysset på med kakaopulver og bringebær. Barnas kommentar, litt for sterk sjokolade. Jeg er enig. En ren smørsjokoladekrem, ville passet bedre.
Takk for maten, dagen og hurra for Elliot!

Camilla, matglad og glad i mat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar