tirsdag 18. mai 2010

Dag 18. Dessert!


Dessert hører egentlig til sjeldenhetene i hverdagen. Sukkerbehovet er lite tilstede hos oss på den måten. Men, jeg kunne ikke dy meg i dag - etter å ha sett på Nadia, hun som må reise til forskjellige restauranter i verden og forsøke å gjenskape et uforglemmelig måltid til en eller annen besømt chef. Denne gangen var hun i sør- Italia - på et helt fantastisk hotel. Hun måtte lage en dessert som så helt vidunderlig ut, men bøffel youghurt, krem, fantastiske bær som markjordbær, bringebær og blåbær og en saus av bær, inni det hele var det en pistasje kjeks og på toppen, bittesmå marengskuler.... Ok, dette hadde jeg ikke, men jeg hadde økologisk tyrkisk yoghurt, som jeg blandet med litt melis og frøene fra en halv vaniljestang. Jeg hadde blåbær i fryseren, som jeg strødde litt rørsukker på og lot tine, som jeg så blandet litt jordbærsyltetøy i, jeg hadde digestive kjeks (økologiske uten transfett!) og pikekyss, altså mareng.
I et glass la jeg yoghurt i bunn, strødd i litt kjeks, hadde på litt mer yoghurt, så blåbær blandingen og knust marengs på toppen. Til pynt litt peppermynte fra hagen.
Temperaturen ute var godt over 15 og denne desserten hadde en smak av sommer.

Camilla, matglad og glad i mat.

PS. Bilde oppdatert med bittesmå marengskuler 27.05.10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar