onsdag 28. april 2010

30 dager med mat

Ja, da er jeg uten tvil inspirert av filmen Julie & Julia - for hva er vel bedre enn å lage mat og å skriv om den? For en stund siden begynte jeg en matdagbok, fordi det er så ofte når jeg lager noe - at jeg etter en stund glemmer hva jeg gjorde, hvor jeg fant oppskriften og ikke minst, hva kunne jeg gjort annerledes? Derfor skriver jeg nå hver dag ned hva jeg lagde, hvordan det smakte, hvor oppskriften er fra - og endringer jeg kan prøve neste gang, så jeg tenkte - hvorfor ikke blogge om det i 30 dager?
Det ligger kokebøker overalt i huset, ingenting er bedre enn i en ledig stund, lese en oppskrift eller se herlig bilder av mat. Bøkene som nå leses og er inspirasjon er Tore Wretmans "Mat&Minnen"- han som tok den svenske husmannskosten til nye høyder, Eivind Hellstøms "Gode og enkle menyer" og mine to bøker "Det gode Italienske kjøkken" og "Det gode franske kjøkken"- Jeg begynner etterhvert å forstå det som jeg hørte en gang "Italierne kan spise, men franskmennene kan lage mat"....den rene smaken, umami - hører til franskmennenes kokekunst og krever tid. Det leses også i Jamie Olivers "Hjemme hos Jamie" og hele serien "Fogtdals matleksikon", som er et uunnværlig oppslagsverk innimellom. Og, sist men ikke minst - permen min, full av oppskrifter fra Bente Westergaard, som driver Grønn Gourmet - med inspirasjon om mat fra forskjellige verdensdeler og med økologisk mat som basis for alle oppskrifter.

Så, målet er at jeg håper jeg kan inspirere noen til å lage mat av ferske råvarer i hverdagen, handle økologisk og etisk -å lage ren mat, uten hemmeligheter.
Følg med, jeg starter opp fredag 30 april - sønnen min blir 5 år og har vært med å bestemme menyen!

Camilla, matglad og glad i mat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar