fredag 14. september 2012

Mat med omtanke.

Terra Magica har ligget i dvale, i omtrent ett år. Ganske lenge å være borte fra noe jeg egentlig ønsker å holde på med hver dag, men- jeg har jo holdt på med det som engasjerer meg mest- hver dag- nemlig mat og barn.
I fjor fikk jeg jobb som undervisningsansvarlig på Geitmyra matkultursenter for barn. Fra første dag var det mer enn hundre prosent jobbing med å utforme en egen mat- og helse undervisning, der vi tok i utgangspunkt i alle kompetansemål i mat- og helse for 6. trinn. Vi lagde et et undervingsopplegg som vi presenterte for utdanningsetaten og de svarte med et JA, vi kjører et pilotprosjekt!
Diverse Oslo-skoler fikk tilbud om å ta med side 6. klassinger og ha mat- og helse undervisning med oss på Geitmyra, og mandag til torsdag kom klassene og hadde undervisning fra 0900- 1400. Vi høstet gule, hvite og røde- gulrøtter, neper, rødbeter, bønner, salat, urter mm,  fileterte fisk, ladge yoghurt selv, komposterte, lagde egen garam masala blanding og spiste masse god mat med elevene. Uken ble avsluttet med skolebesøk, hvor en praktisk prøve stod for tur, nemlig "lag din egen sunne og ikke minst smaksrike og gode, matpakke selv." Og det klarte barna- og det var kjempe gøy. Piloten ble avsluttet med strålende tilbakemeldinger og vi kunne sette i gang og lage et nytt undervisningsopplegg for vinter- og vår sesongen. Ikke rart det ikke ble tid til noen bloggskriving!

Så, i februar- gikk jeg nesten rett i bakken på jobben. Trodde jeg bare var litt sliten og kvalm...neida, jeg var gravid! Kroppen takket for seg og jeg har vært hjemme og har måttet ta det med ro siden mars. Og her hjemme, med en gravid kropp for tredje gang, har vi alle vært svært opptatt av at maten skal være ren, sunn og økologisk- alt med omtanke for den lille som vokser i magen.
Nå er det bare 5 uker til termin- og vi er en familie som gleder oss stort til å se hvem som kommer.

Det er flere steder jeg engasjerer meg, før jul i fjor, da jeg var forelder ved Steinerskolen på Nordstrand, lagde jeg en en ukesmeny for SFO/ Aks. Jeg mener sterkt at barn trenger sunn og god mat, laget med omtanke hver dag i hverdagen. Herlig å lese at de har tatt til seg noen av oppskriftene og at barna liker maten. Du kan lese mer om det her:
http://www.osloby.no/nyheter/.UEMgkPu8Ir4.facebook
Oppskrift kommer : )

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar