lørdag 29. januar 2011

GROVE KARDEMOMME SCONES


Den beste måten for meg å holde varmen på i vinterkulda på er å være på kjøkkenet. Når jeg står ved komfyren, får jeg varme fra den, når jeg elter og baker blir jeg varm fordi jeg beveger meg- og ikke minst har jeg hendene i varmt ann når jeg står og vasker opp.
Også er det gleden av å lage noe til familien, som vi kan kose oss med. Det varmer mest.
Denne lødagsmorgningen koste vi oss med grove spelt scones. De ble servert med godt meierismør og skogsærsyltetøy. Mmmm!

Magicas Grove Kardemomme Scones

Sett ovnen på 200 grader og dekk en stekeplate med bakepapir.

6 dl fint speltmel
2 dl hvetekli
2 ts bakepulver
1 dl yoghurt
1 dl fløte
2 ts vaniljesukker
1 ts kardemomme 
1 1/2 dl rørsukker
litt salt
1 dl vann
1 neve hakkede hasselnøtter
2 ss rosiner (kan sløyfes)

Fremgangsmåte:
Bland sammen alt det tørre, bland yoghurt og fløte og ha
det i deigen litt og litt. Sped med vann og arbeid deigen lett sammen.

På et melet bakebord deler du deigen i 4 eller 5 emner og lager en bolle
av her emne. Legg dem på stekebrettet og skjær et kryss nesten gjennom
bollene med en melet kniv.

Stekes midt i ovnen i 10-12 minutter.

Serveres helst varme, men er gode dagen etter også!


TIPS: Kjøp hele grønne kardemommefrø og knus i morter.
Duften og smaken er helt vidundelig!

Frokost med Camilla


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar