torsdag 8. juli 2010

Spekemat!












Tradisjoner
Da jeg var barn, spiste vi som regel middag klokken fem og stort sett er jeg vokst opp med tradisjonsrik norsk mat. Det vil på mange måter si at jeg er vokst opp med poteter...vi hadde til og med kokte poteter til Spagetti Bolognese! Men, vi fikk ihvertfall spagetti med kjøttdeig og tomatsaus, som det het i barndommen - og det var kanskje min favoritt. Det var noe med krydderne...og moren min har alltid sagt at jeg visste hva hvitløk og parmesan var, før jeg fikk det servert hjemme.
Uansett i dag - er jeg svært takknemlig for maten jeg fikk som barn. Alt var hjemmelaget fra bunn av bestandig, alltid hjemmebakt brød og det var rene gode smaker. Jeg var og er heldig.

Spekemat og sommer!
I Norge har vi lange spekemat tradisjoner og da jeg var barn, kjøpe alltid min mormor en hel skinke, som vi spiste av om sommeren. Som regel var tilbehøret stuede poteter til og ny kål. Skinken var salt og tilbehøret var mildt, rundt - nesten litt søtt. En god kombinasjon.
I de siste årene har det virket som at norsk spekemat har forsvunnet mer og mer fra markedet og at nordmenn heller kjøper Parma eller Serranoskinke. Kanskje er det fordi de er litt mildere, ikke så salte og at de virker mer eksklusive. Men, heldigvis- det virker som spekematprodusentene har våknet opp og forsøker nå å markedsføre god norsk spekemat, det vil si at de langtidsmodner skinken, den blir mindre salt og dermed får skinken mer smak.

Spekelunsj med barna
Jeg liker å ta i bruk tradisjonene fra barndommen, men jeg setter gjerne mitt eget preg på hvordan maten serveres. Jeg lager for eksempel ostesmørbrød, med godt smør (Rørås), dijoun sennep og en god smelte ost. Når brødene de er ferdig grillet, legges de på et fat, jeg kutter strimler med spekeskinke, skjærer opp pærebåter og legger på noen hele reddiker. Litt salt, litt mildt og noe søtt.
Et dryss pepper og oliven olje - og lunsjen er servert.
Godt i sol eller regn!

Sommer med Camilla

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar