tirsdag 22. juni 2010

Spirer, linser & bønner!

Grønne linser. Det er linser jeg er glad i - små og store. Store grønne linser er gode å spire - som mungbønner, men de spirer nesten litt fortere.
Linser er rike på proteiner, er mettende over lang tid, det vil si at de gir et jevnt blodsukker og det er velgjørende og godt å spise.
Alle former for linser og bønner trenger krydder. Jeg lager linsene mine med løk, som jeg steker på svak varme for å få frem sødmen, jeg tilsetter så hvitløk, hel spisskummen og laudbær.  Når dette har frest en liten stund helles linsene i- jeg rører rundt og heller over vann. Det tar ca. 20- 30 minutter å koke små grønne linser. Når de er ferdige og alt vannet er absorbert hakker jeg fersk persille og korriander, presser ut saften av en sitron blander dette med linsene og smaker det hele til med salt og pepper.
Det er godt til det meste, grillmat, til salat, blandet med råris med en raita til- blir det en herlig lunch. Små grønne liner er holdbare i kjøleskapet ca. 5 døgn - så lag opp en stor mengde og nyt!

Camilla

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar