tirsdag 8. juni 2010

Sommer! Uke 1. Tomaten.

Tomaten kommer opprinnelig fra Sør- Amerika. Det var på 1500- tallet den dukket den opp i Europa. Sannsynligvis var de først tomatene gule, siden de i Italia ble kjent under navnet pomi d`oro, som betyr "gule epler". Italienerne var de første til å kultivere tomater utenfor Sør- Amerika - og jeg er personlig utrolig takknemlig for det. Da jeg var 17 år begynte jeg å samle på oppskrifter - og den første oppskriften jeg skrev ned, var La pommarola - nemlig tomatsaus. Jeg freste da opp løk, selleri,gulrot i olivenolje og tilsatte tomatbokser eller hele tomater som var flådd. Lot det koke lenge,  og smakte til med krydder, hvitløk, salt, pepper, brunt sukker og olivenolje.
Det ble gjerne laget en stor porsjon, som enten stod på glass i kjøleskapet eller, den ble frosset ned. Denne sausen var base for suppe, pizza og pasta. Den kunne koke inn lenger, tilsettes mer krydder eller den kunne spes med buljong og grillet paprika, til en fyldig suppe.

You say tuh-may-to and I say tuh-ma-toh....spiller ingen rolle. God er den uansett.

Mer om den på torsdag!

Camilla

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar