torsdag 10. juni 2010

Sommer! Tomat.

Noen ganger, når jeg ikke klarer å finne på noe å lage - det skjer alle tror jeg- men da er tomaten er ofte redningen min. Jeg blir rett og slett lykkelig over en god, god tomatsaus- (laget slik som jeg skrev om i forrige blog.) En saus som den, kan tilføres så mangt - og da forvandler den seg - og du kan dra på smaksreise til mange forskjellige kontinent. Litt ingefær, en pesto, hvitvin, rødvin eller fløte...bakte paprika og chili, garam masala, nøtter og fersk koriander, lam, okse, aubergine med pasta, ris eller potet - you name it - det funker med tomat.
Jeg skulle ønske jeg hadde en lokalt marked å gå til, der selgerne står på gaten og selger sine grønnsaker. Det finnes jo et mangfold av tomatsorter, som jeg ikke kjenner til og som sikkert ville gi meg en ytterligere smaksopplevelse, en helt ny dimensjon i tomatverden!
Friske tomater er også veldig godt, men ikke alltid - ofte er de vannete med seigt skall...det er jeg ikke noe glad i. Også har vi smakstomater da...er det ikke utrolig - at vi kaller dem smakstomater- betyr ikke det egentlig det samme som at de andre tomatene ikke smaker noenting? Og hvorfor har de smak og de andre ikke?
Stort sett går jeg for de økologiske tomatene, ubesprøytet er uansett renest. Det absolutt beste er å plukke dem solvarme direkte fra et drivhus...mmm
Jeg kom nå til å tenke på en vits...
"Two tomatoes crossed a busy street when one of them got hit by a car. The other tomato then said - come on catch up" (les= ketchup!) Ha, ha - love that joke!

Og med det  kom jeg på at det garantert blir hjemmelaget ketchup til grillmaten i sommer!

Camilla

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar