tirsdag 1. juni 2010

Best dressed handlevogn


Vårmoten er i full vigør i butikkene. Bogstadveien syder av unge jenter, godt voksen damer, unge og eldre menn, på jakt etter noe, som gjør at de tar seg godt ut. Vesker fra Louis Vuitton, sko fra Prada, kjoler og bukse fra forskjellige moteleverandører.
Så, mens andre ser på nye sko og kjenner på tekstur og kvaliteten på skinnet i vesker og sko- så lukter, kjenner og klemmer jeg på sitroner, avokado, nektariner og asparges, min mainstreet er altså -ferskvareavdelingen - og kjenner jeg hjertebanken og får den "den der må jeg bare ha" følelsen - da går det ned i handlevognen min.
Handling er er ikke alltid planlagt og gjennomtenkt, shopping er noe som ofte skjer spontant,  noen ser den lekre sommerblusen eller de kule buksene- så ser jeg på den nye økologiske sjokoladen og de fantastisk økologiske grønnsakene.

Alt finnes ikke på et sted
Som alle andre som ser etter kvalitet - er det så godt som umulig å finne alt på et sted. Jeg reiser til en gård, for å få egg, til Sverige for å få økologsisk helmelk og fløte, ost og kjøtt. Jeg reiser til helsekost for cocosfett og melssyregjærede grønnsaker (jeg har ikke begitt meg på det å lage det selv enda!) og til butikker som importer varer fra middalhavsland for olivenolje, tomater, ansjos og andre herligheter. Heldigvis er det store krefter der ute som arbeider for bærekraftig utvikling, og heldigvis er det mange som støtter opp om dette! Hurra!

Vinn første pris!
Kvalitet er ikke billig, det er akseptert i moteverden - men når det gjelder mat, jubler visst folket for lave priser på pølser og kjøtt. Forbrukere handler "First price", som om det er "First prize" og jeg garanterer at de ikke har mye med hverandre å gjøre, når det kommer til kvalitet. Det jeg kan garanterer er at i lengden, vinner du ingenting! Slik er det med "mørhetsgaranti" også - det er ikke det samme som smaksgaranti! Og når det kommer til markedskreftene som styrer mat og næringsindustrien - har min sunnhet (og din) som individ - og jordens som levende organisme,  fint lite med den å gjøre. Det blir dyrt for jorden om alle handler billigst i lengden....det sier seg selv.
Mange lurer på hvorfor i all verden jeg gidder å reise rundt for å få tak i de forskjellige mavarene - svaret er såre enkelt, det finnes en sammenheng mellom årsak og virkning - og når skjønnhet kommer innenfra, så spiser jeg meg veien til en sunn organisme og samtidig bidrar jeg til å ta vare på jorden, og ikke minst så kan jeg sprade omkring med "best dressed handlevogn!"

Sommerprosjekt
Så - boggen i sommer handler jo nettopp om hva jeg handler! Ikke bare det; det blir nytt tema fra uke til uke, med utgangspunkt i forskjellige råvarer - basismat, hverdagsmat, grillmat, festmat, drikke, bønner, salat.......jeg gleder meg til alle nye smaksopplevelser - og å skrive om dem!
Og, nytt innlegg kommer hver tirsdag og torsdag.

Bli med på små daglige gleder med meg- dagligleder i Terra Magica, Camilla





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar