torsdag 20. mai 2010

Dag 20. Umami.















Umami. Ordet kommer fra japansk og betyr "smak" og menes å være "den femte smakssansen" eller en av basis smakene våre. Å koke kraft, mener jeg bringer frem umami. Dette er noe franskmennene er mestere i - og det er en glede å kunne dele dagens smaksopplevelse.
I dag var det uten tvil, en utrolig ferskvare til middag, nemlig nyslaktet økologisk høne, fra Bergsmyrene Gård. Jeg (og flere med meg) lurer på- hva kom først...høna eller egget? Dagens høne har jeg spist eggene til, så denne gangen har jeg hvertfall fått både høna og egget!
Uten tvil inspirert av både Hellstrøm og Bente Westergaard i dag.
Er det noe jeg tror på, så er det den helbredende effekten av god kraft. Det ligger liksom i ordet, kraft.
Og chicken soup, det er det man skal ha, når man trenger noe som vil styrke en.

Her er hva jeg gjorde, virker kanskje som mye, men egentlig gjør det seg selv.
En økologisk høne (går å få kjøpt på helsekost og Ultra)
2 gulrøtter
2 sjalott løk
1 gul løk
3 fedd hvitløk
1 stilk selleri
1 tomat
2 liter vann
3 dl hvit vin

Hønen gnis inn med salt og pepper og stekes i stekeovene på 180 grader i ca. 40 min.
I mens grovhakkes alle grønnsakene, freses i litt olje, før vannet helles på og det koker i ca. 1 time. Høna tas ut av ovnen og deles i 2 eller 4 deler, has i grønsakskraften, sammen med hvitvin og koker ytterligere 1 time. Sil av kraften, ta ut hønen og la den avkjøle seg og del kjøttet i biter.
Jeg brukte halvparten av kraften til dagens suppe. Jeg tilførte tre poteter, knakk i litt spelt spagetti og hønsebiter. Dette fikk koke i ca. 20 min. Smakte til med salt, pepper, bittelitt tomatpure for syre, en liten fløteskvett og ferske urter tilslutt.
Vi drakk i oss restene fra suppebollene.
Det er bare en ting å si, velsignet være maten - og fred på jord.

Camilla, matglad og glad i mat.
(foto: Camilla Wilse)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar