fredag 14. mai 2010

Dag 14. Rundt bordet.


Jeg skrev litt om det i går, det å samle seg rundt bordet og å spise. Jeg vil si litt mer om dette. Utgangspunktet for denne bloggen var og er mat og barn - og alle disse vidunderlige kokkene som inspirerer meg i hverdagen og til fest. Jeg ser jo det at det ikke er blitt så mange måltider der det kommer tydelig frem hvem eller hva jeg er blitt inspirert av. Det som kommer mer og mer frem er livsstilen vår som familie, hva vi vektlegger og hva det er vi finner verdifult i det som er måltidene våre og maten vi spiser.
Hvorfor tror jeg at det er interesant for andre å lese om dette? Kanskje fordi det er så mange som klager over liten tid og som bruker "tidsklemma" som unnskyldning....for sine valg...."hadde jeg hatt mer tid, så hadde jeg også bakt brød og laget kjøttkakene selv...." men, uansett er det ingen god  unnskyldning for å ikke holde seg opplyst! Det er noe vi som foreldre er forpliktet til, mener nå jeg....kanskje tråkker jeg noen på tærne ved å skrive det, men det får så være. Å klemme seg fast i tiden, det er et valg - akkurat som alt annet er et valg. Hva er E- stoffer og hva er konservering, hva er aspartam og hvilken effekt har det på kroppen til barna dine og deg? Du kan si at det er ikke så farlig, myndighetene ville ikke solgt det hvis det var skadelig...jo, det ville de, så lenge det er nok penger involvert. That is the sad truth.
Men, god smak - kommer av gode råvarer - og dagens middag var en super hit, for store og små. Lammekebab, dvs lammekjøttdeig (halal = tillatt), krydret med spisskummin, hvitløk, timian, salt, pepper og sitronskall. Tsatziki, salat og rødløk marinert i balsamico, oregano, pepper og olje. Økologiske tortillas. For noen smaker! Rent, godt og fylt med glede.Jeg drar lange veier, for å få dette på bordet.
Takk for maten.

Camilla, matglad og glad i mat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar