onsdag 12. mai 2010

Dag 11 & 12


Så hektiske dager som jeg har hatt denne siste uken, hører til sjeldenhetene. I tillegg til den vanlige arbeidsdagen, holde orden på hus, to barn og mann har jeg hatt to store mat oppdrag og et enkelt kurs - to jobb intervjuer og startet en matblogg. Ja, i går - etter endt kurs ble det natta og ingen innlegg. Derfor slår jeg to dager sammen til en, fordi jeg har jo spist og laget mye deilig mat siden i går!
I går ble det en nydelig grønn middag på kurs, der vi tok i bruk mye av det naturen har å gi oss nå. Vill salat, det vil si skvalderkålskudd og løvetann blader til en salat med granskudd sirup. Bønner i pesto av løpstikke, olje og parmesan, ramsløk rømme og urtemarinert kylling. Jeg lagde nesten det samme til meg selv til lunsj i dag. Mannen min kokte ris til meg på morningen og hadde jeg hadde med chilitunfisk, bønner i løpstikke pesto og rømme med ramsløk. Med den lunchen holdt jeg koken hele dagen (jevnt blodsukker, det er hemmeligheten) - og det gjorde godt!
Og, i kveld har jeg har bakt - det er noe godt, og beroligende ved det å bake brød. Kombinasjonen av korn, gjær, væske litt søtt og salt - skjer en utrolig hevelse prosess og når det stekes, skapes det en vidundelig duft i huset. Med speltbrød som jeg stort sett baker, kan det sjelden gå galt.
Jeg slumper med oppskrifter, men i dag gjorde jeg følgende:
ca. 500 g fin spelt
ca. 300 g finmalt bygg
ca. 150 g havregryn
dryss av solsikke, sesam og gresskarkjerner
rørsukker og salt
omtrent 1 liter lunkent vann og 25 g gjær.

Dette røres til en seig grøt. Det eltes ikke! Spelt har vannløslig gluten, og fibrene blir "ødelagt" om de eltes for mye- derfor er det så raskt og enkelt å røre sammen. I dag lot jeg deigen heve i bollen i ca. 1 time. Deig har bedre av å langtidsheve ( og man kan bruke mindre gjær!) - hvorfor, det skal jeg skrive om ved en senere anledning (!) følg med...!
Så heller jeg grøten over i smurte og brødformer, drysser over solsikkefrø - og lar det heve i en halvtime til. Deretter inn i ovnen på 180 grader i omtrent 40 minutter. Avkjøl på rist.
Deilig duft, god følelse og ikke minst - gleder vi oss til ferske gårdsegg og fersk brød til frokost i morgen tidlig.

Camilla, matglad og glad i mat!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar