fredag 7. mai 2010

Dag 8. Smak!

Jeg ønsker at mine barn skal være mer kvalitets bevisste på hva de putter i seg, enn hva de har på seg. Det er kanskje en illusjon, men det er noe vi streber etter. Jeg har stor tro på at det er viktig å bevisstlighetsgjøre barna på hva det er de spiser. det betyr ikke det samme som å si til dem "det der er for sterk for deg" eller " det der er en voksen smak det" heller ikke er det å si "nei, du liker ikke det du..." Barn forandrer og utvikler seg i sitt forhold til mat, avhengig av hva slags mat de får servert, selvfølgelig. Om barn blir introdusert til de søte smakene som sier "pang" i munn, kjærligheter, pastiller, gøysaft eller verre "Funlight" (lettmoro)- vil de barna, når de smaker hjemmelaget solbærsaft, sannsynligvis ikke like det. Smaksløkene  blir nemlig bedøvet og søker nå bare det som sier "pang" og som desverre ikke gir særlig mer enn det. Da får man kanskje barn som "ikke liker noenting". Jeg tror det er et stort ansvar vi har, jeg håper på barn som i fremtiden gjør gode valg, etisk og kvalitetsmessig, som forbrukere. Ja, så stort gjør jeg det!
Å si til dem, "smak" og å la dem være del av hele måltidet, det er en god start. Å servere barn mat som du selv liker, er en start. Lag aldri mat på barnas premisser. Server dem noe du er begeistret over, de vil bli nysgjerrige, de vil etterhvert føle at de går glipp av noe, hvis du nyter noe. Da vil nemlig de også nyte.
La barna være med, la dem smake på livet i form av levende god og ren mat.
Forøvrig var det far i huset som lagde middag i dag, barnas favoritt - Spagetti Bolognese!
Takk for maten, pappa!

Camilla, matglad og glad i mat!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar