onsdag 5. mai 2010

Dag 6. Travel hverdag!

 I dag var det knapt med tid etter jobb og skole, før vi skulle videre igjen til andre aktiviteter og uansett hvor travelt det enn er, så lager jeg ikke ferdig mat av noe slag. Det gir meg ingenting og jeg (og vi!) gledes for mye over mat, til å ikke spise levende, ren mat-  hver dag. Derfor tenker jeg som regel ut noe, som får kablen til å gå opp slik at hele familien kan samles til et varmt måltid, enten jeg har planlagt noe eller at det blir på impuls. Barna får gjerne en skive brød, hvis de er sultne når de kommer hjem og middagen kommer senere.
Da vi om hjem i dag, måtte jeg se i kjøleskapet- der var det poteter, gulrøtter og en røbet, OK, impuls i dag. Jeg hadde også noen hvitløksfedd, litt sjalottløk, krydder og olje. Rotfruktene skar jeg opp i båter, hvitløk og sjalottløk beholdt jeg hele med skallet på, helte over olje og krydder - og satt det inn i ovnen på 180 grader i ca 40 min. Jeg tok ut litt lammekjøttdeig fra fryseren, la det (fortsatt i posen) i kaldt vann (dette er ikke ideelt, men en den beste løsningen jeg hadde i dag), slik at den kunne tine til vi kom hjem. Tok så grønnsakene ut, saltet og la over folie. Dette var nå klart til vi kom hjem igjen. Å krydre lammedeigen med hvitløk, chili, spisskummen og timiam er en hit i familien- og å steke kjøttboller går raskt.
Dermed kunne vi sette oss sammen, i ro og mak og spise vårt varme måltid - uten at det ble for sent, eller at det ble for strevsomt.

Camilla, matglad og glad i mat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar